Blog ini memcangkupi segala aspek umrah... insyallah

  • Breaking News

    Thursday, August 12, 2010

    Blackberry Akhirnya Setuju


    Arab Saudi: Blackberry Setuju Meletakkan Servernya di dalam Wilayah Saudi
    Tarikh: 12/8/2010
    Berita Dari: Musaid Al-Zayani

    Riyadh, Asharq Al-Awsat – Sumber dalaman dalam bidang telekomunikasi Arab Saudi mendedahkan bahawa suatu rundingan diantara Saudi Telecom Co (STC) dan RIM telah diadakan. Pembuat handphone Blackberry akhirnya bersetuju untuk memasang Server di Arab Saudi bagi memastikan maklumat yang dihantar melalui Blackberry Messanger (BBM) dapat dikawalselia.
    Riyadh sebelum ini telah mengugut untuk menghalang BBM dari digunakan di Arab Saudi melainkan Blackberry Server ditempatkan di Riyadh dan semua maklumat yang dihantar boleh dipantau bagi tujuan keselamatan dalam negeri. Arab Saudi adalah pasaran Blackberry terbesar di Timur Tengah dengan anggaran seramai 700,000 pelanggan Blackberry.

    Sumber telekomukasi memaklumkan Asharq Al-Awsat bahawa kerja-kerja memasang server Blackberry akan bermula di Arab Saudi dan ini akan di uji sepenuhnya bagi memastikan semua maklumat yang dihantar melalui BBM dapat dipantau oleh STC. Sumber menambah, jika ujian ini berjaya sepenuhnya, perkhidmatan BBM akan dibenarkan beroperasi semula di Arab Saudi.

    Terdapat tiga buah syarikat tekomunikasi di Arab Saudi yang membekalkan perkhidmatan tersebut iaitu STC, Ettihad Etisalat, dan Zain Saudi Arabia.

    Badan Perhubungan Saudi dan Suruhanjaya IT (CITC) telah memberi Blackberry lima hari untuk menyelesaikan masalah tersebut setelah mengambilkira perhubungan Blackberry di Arab Saudi melalui server yang terletak diluar dari negara tersebut.
    Sumber juga memaklumkan Asharq Al-Awsat bahawa desakkan ini adalah kerana bilang pengguna yang semakin ramai di Arab Saudi akibat dari penurunan mendadak harga peranti tersebut di Arab Saudi.

    Sumber berita: The Leading Arabic Intenational Daily

    No comments:

    Post a Comment

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik image dibawah untuk terus ke whatapps

    nota umrah

    Selamatkan Gaza

    Tabung Palestin HALUAN
    (Maybank Berhad) 5-644-902-085-28

    Mari sama-sama kita menabung untuk SAHAM AKHIRAT,

    TAKBIR ... ALLAHUAKHBAR!!!!

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU
    Sebuah panduan bagi jemaah yang pertama kali hendak menunaikan umrah.

    Popular Posts

    Labels

    agensi (12) artikel (33) haji (1) makanan (3) tips (10) umrah (12) ziarah (13)