Blog ini memcangkupi segala aspek umrah... insyallah

  • Breaking News

    Monday, May 24, 2010

    Umrah Secara Persendirian?



    MUKADIMMAH


    Lebih baik jangan... ikut saja pakej yang disediakan oleh agensi pelancongan.

    Lazimnya untuk menunai ibadah umrah secara persendirian kerana mahu menjimat kos ataupun ingin memperluaskan pemandangan ataupun suka menghadapi cabaran ...

    Anda pernah buat umrah? Jika belum- baik ikut pakej-pakej yang ditawarkan. Yang berpengalaman pun tak sanggup nak buat secara persendirian dan amat susah untuk mendapat kelulusan Visa Umrah. Jika anda guna visa ziarah (selalunya mahal sikit) tak mengapa. Tapi tahu ke cara-cara yang selamat untuk ke Madinah atau ke Mekah?

    Maaf kerana saya bercerita mengenai perkara-perkara kurang mengalakkan nie. Nak pergi Umrah anda hendaklah menggunakan Visa tapi trendnya hendaklah BERSAMA Muasassah (agen di Saudi) yang dilulukan oleh Lembaga Haji Arab Saudi. Jika tidak, perjalanan akan menjadi terlebih sukar. Nie bukan dugaan atau kifarah tapi saja cari pasal. Visa Umrah satu hal pulak ... hanya sah dalam tempoh 30 hari sahaja, selepas tarikh yang dicopkan dipasport anda oleh Kedutaan Saudi tempatan.

    Muasassah mengesahkan ...

    1. Anda telah membuat pembayaran hotel, pengangkutan dan makanan;
    2. Anda mempunyai tiket penerbangan pergi balik yang sah
    3. Anda sudah buat injection
    4. dan sebagainya

    Anda berkemungkinan dapat melepasi perkara2 di atas dengan hanya membayar yuran perkhidmatan kepada agen di Malaysia. Tetapi, ingat yer bahawa tempoh visa tamat semakin berkurangan dan sudah pasti tidak lebih dari 30 hari.....


    KOS PENERBANGAN.

    Setelah anda mendapat visa anda beli ticket AirAsia ke Dhaka ataupun India, dari situ anda beli tiket ke Jeddah .... Lazimnya tiket ke Jeddah selalu habis dijual (silap2 anda berumrah di Dhaka atau India) sebab nie belum lagi cerita pasal birokrasi syarikat penerbagan yang suka potong queue (no customer right yer ... sebab bukan Malaysia).

    Katakan, anda berjaya mendapat tiket penerbangan. Anda nak kemana dulu? Adakah anda akan ke Mekah atau Madinah? Jika ke Mekah, di mana anda hendak berniat? Tak semua yang berihram dalam penerbangan yang sama, bermazhab yang sama dengan anda ... ingat tu?

    Hanya penerbangan Saudi sahaja yang dibenarkan ke Madinah ... yang lain hanya dibenarkan ke Riyad atau Jeddah.



    GROUND TRANSPORT

    Selepas tiba di Jeddah (kenapa tak Madinah?), anda akan berasa amat bersyukur dapat melalui pemeriksaan immigresen. Setelah anda melangkah keluar bangunan terminal, anda cari kaunter teksi ataupun bas untuk ke Mekah atau Madinah? Maaf, tiada perkhidmatan sedemikian ditawarkan, sebaliknya anda hendaklah senyap-senyap keluar (tidak ada kesalahan pun) dan sekira anda bertanya dalam bahasa arab-mudahlah perjalanan anda, jika tidak 'pasport' anda akan menjadi penyelesaian. ... Mereka akan meminta paspot anda dan pada passport tersebut tercatit nama Muasassah dan anda akan dirujuk kepada mereka..... tetapi anda cuma membayar fi perkhidmatan di Malaysia .... silap-silap anda akan berumrah di airpot Jeddah kerana Muasassah tak kenal anda ...

    Katakan anda berjaya mendapat pengangkutan untuk ke Mekah atau Madinah (yang tertakluk pada niat umrah anda), Tetapi sebelum itu, sebagai kes study, jika kita berniat dalam kapalterbang & berihram untuk terus ke Mekah, bolehkah kita menukar fikiran sebaik sahaja tiba di Jeddah untuk ke Madinah kerana anda memperolehi pengangkutan ke Madinah, tidak ke Mekah? Saya bukan ustaz... tapi larat ke kalau anda berada dalam keadaan ihram yang begitu lama?

    Baiklah katakan anda memperolehi transport (samada ke Madinah ataupun Mekah), terdapat tidak kurang dari dua check point di antara Jeddah ke kedua dua tanah haram di atas.

    Chek point pertama ... sebagai makluman anda keluar dari Jeddah untuk Umrah .... jika anda menggunakan visa selain umrah .... anda di arah pulang... Jika tidak anda didapati melanggar peraturan muasassah ... anda kena pulang ....

    Check point kedua ... peeehhh ... bayangkan ...


    PENGINAPAN

    Katakan anda berjaya sampai ke Mekah atau Madinah. Kalau pergi sendiri selalunya bilik satu malam sekitar RM600. Sememangnya banyak hotel disitu tetapi kena carilah satu demi satu ... kalau di Mekah masa dalam ihram tuuuu (amacam dugaan atau cabaran?).

    Pendek cerita, yang berpengalaman pun tak sanggup buat (kerana bahasa perhubungan, peraturan-peraturan ketat, hukum-hukum umrah, keselamatan dan sebagainya).

    Jadi apa salahnya mengikut pakej umrah dari agensi-agensi bertauliah ... habis cerita. WIN-WIN situation. Agensi dapat untung sikit, anda boleh 100% tumpu kepada soal ibadah ajer ... kan pergi sama untuk beribadah ...!


    BAYANGKAN ...

    Semua diatas bersama-sama dengan tanggungan seperti ibu, adik, saudara-mara, sahabat atau sesiapa jua ... (nie orang kata ... cari penyakit!)





    70 comments:

    1. saya baru nak menunaikan umrah bersendirian pada thun hadapan..ini kerana, abang saya yang tinggal di abu dhabi menunggu saya di madinah..segala penginapan sudah selesai samada di mekah mahupun madinah.saya cuma perlu dptkan visa umrah dan tiket sahaja.pada pandangan tuan,adakah susah perjalanan sy nanti sekiranya pergi secara sendirian tanpa mana2 agensi?mohon pandangan..terima kasih..

      ReplyDelete
    2. kemusykilan sy ialah kenapa agen mengenakan bayaran penuh (atau 90%) paling kurang) kepada kanak2 padahal duduk sekali dgn parents & makan tidaklah sebanyak mana pun. Ini adalah sbb utama sy berhajat nk pergi sendiri. Lagi satu nak banyakkan ibadah di Mekah dan tak berminat nak ziarah ladang unta, etc sbb keuzuran ibu.

      ReplyDelete
    3. mereka dalam business. Itu semua standard practise dalam mana-mana agensi pelancongan (termasuk umrah). Nak pergi sendiri boleh tapi risiko tinggi kepada puan, Tambahan pula bersama ibu yg uzur. Sekarang nie dah banyak syarikat yang potong kos umrah hampir 30%. Ziarah sana sini adalah pilihan yang dah berbayar. Paling lama pun sejam dua. Rugi kalau tak ikut. Ziarah akan menjadi membazir jika kita tidak dapat 'buah tangan' pada setiap tempat ziarah. Nak dapat buah tangan ... ada caranya (diajar dalam group saya). Maka dari itu, maksud ibadah itu sangat subjectif sbb saya juga ajar cara bagaimana nak menafaatkan masa beribadah bersama ibu.

      ReplyDelete
    4. kalu ada berani nak cuba apa salahnya

      ReplyDelete
    5. agensi ambil 5 hingga 6 k satu orang...jika 5 orang dah 25k....klau pegi sendiri...tambang pegi balik 5k utk 5 orang (airasia promosi)..ambil tempat tinggal mewah...rrefer kat booking.com...hotel utk 5 hari mekah dlm 3k dan 5 hari madinah dlm 3k dan transpot lebih kurang 2 hingga 3k....total kos ambillah 5k + 3k+3k+2k+3k=16k....banyak jugak bezanya dengan 25k tu....masih berbaloi....susahnya cumer semua kene buat sendirilaaa....

      ReplyDelete
    6. Alhamdulillah saya pernah menunaikan umrah secara bersendirian siap dengan ziarah di madinah lagi, tak melalui travel agensi pun, kecuali masa nak ambil visa umrah terpaksa melalui agensi. Tak susah mana pun, belanja yang akan dijimatkan adalah sekitar 30-40%. bayangkan saya pergi sekeluarga 8 orang, saya jimat dekat RM15 ribu. Jangan takut sangat, caranya mudah, tempah segala-galanya masa di Malaysia lagi, cari je dalam internet setakat hotel, kenderaan dan ziarah semua ada. Hotel yang saya duduk di Makkah Hotel Hilton (5 bintang) cuma 20 meter dari Masjidi Haram. Selesa dan bila-bila nak ke Kaabah, jalan kaki je. InsyAllah saya akan ke sana lagi sebab Air Asia pun ada penerbangan terus ke Jeddah. Mana-mana yang nak tips dan cara menunaikan umrah secara sendiri, saya bersedia berkongsi ilmu sebab bolehlah dapat tempias pahala nanti, dan kalau ilmu tu pulak dikongsikan kepada orang lain, maka berterusanlah pahalanya, yang pastinya lebih dari keuntungan duit ringgit di dunia...InsyaAllah

      ReplyDelete
      Replies
      1. tuan Mahmud hasan, bagaimana boleh saya hubungi tuan, atau hubungi saya di jihad4iman@yahoo.com penting,,

        Delete
      2. AsSalam Tuan Mahmud,

        Saya juga berminat nak kongsi ilmu yang tuan ada..:)
        Harap dapat email ke meran4511@gmail.com

        Terima kasih tuan..

        Delete
      3. tuan mahmud, mohon nak dapatkan contact.. saya akan ke umrah pada 9 april ini melalui air asia promotion hari tu. contact saya tintahikmah@gmail.com .terima kasi

        Delete
      4. email saya jugak en mahmud hassan .
        anilizakt@gmail.com

        Delete
      5. salam...mohon no contact en mahmud utk sy hubungi .terima kasih

        Delete
      6. ini email sy..mohon share.. shikinzulkarnain@gmail.com

        Delete
      7. Sebagai owner blog ini, saya sendiri tak mengenali Mahmud Hassan. Jadi kalau en Mahmud Hassan ada membaca posting ini, saya harap sudi menyalurkan perkongsian untuk kebaikan ramai.

        Wallauhalam

        Delete
      8. assalamualaikum saudara mahmud hassan...saya ingin berkongsi dan belajar dengan saudara tentang tips2 menunaikan umrah bersendirian kerna saya sudah membeli tiket ke jeddah pada disember 2013 ini. Harap saudra dapat membantu.

        acerazman@gmail.com

        Delete
      9. Askm tuan haji mahmud, kalau ada tips pergi sendiri Umrah, boleh salurkan kepada asni@cryptonics.com.my

        Saya baru balik dari pergi sendiri ke Cina, booking hotel dalam internet aje dan print map dari googlemap

        Delete
      10. SALAM....
        Saya tujukan soalan ini kepada En Mahmud Hassan, saya sebenarnya bercadang untuk menunaikan umrah secara sendirian bersama keluarga pada ramadhan tahun ini. Di mana di Mekah saya tak perlu risau kerana saya akan tinggal rumah saudara saya. Masalah saya adalah bagaimana cara untuk mendapatkan visa? Ape contact no ajen? dokumen yang diperlukan

        Delete
      11. Tuan..saya dalam perancangan untuk umrah june ini..bila di tanya di agensi untuk visa umrah..mereka menakut2kn kita dgn hal sebegini..walhal kita bukn 1st timer.mohon tuan emel kpd saya..shahrul.razak@gmail.com

        Delete
      12. Saya pun bhajat nak pegi umrah dgn keluarga sendiria..boleh tak kawan2 lain especially tuaan hasan sharekan pengalaman dengan saya,dan tips2 nya..

        Emel saya salsprop@gmail.com

        Delete
      13. assalamualaikum, nk taula cmne caranye tu... fariz.alitermizi@gmail.com

        Delete
      14. Assalam Tuan, mohon Tuan dapat kongsikan dengan saya juga. kirana27@gmail.com terima kasih

        Delete
      15. Assalamua'laikum Tn. Hj Mahmud Hassan,
        Mohon jasa baik dan sudilah kiranya tuan berkongsi pengalaman melalui thread ini>> http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=768827 . Syukran, semoga perkongsian daripada tuan menjadi ladang amal dan berterusan kebaikannya..., aamin.

        Delete
      16. Assalamualaikum tuan mahmud..mohon email saya ke amy.abram@gmail.com. . Saya ingin sekali mendapat Info umrah sendiri dari tuan.tqvm

        Delete
      17. Assalamualaikum tuan mahmud,
        bagaimana nk dapatkan tips dan nasihat untuk umrah sendiri, sila email zatuamni@hotmail.com

        Delete
      18. salam..saya masih student tpi saya teringin sgt buat umrah back pack n bawak mak n ayah saya pergi sekali tahun depan.saya dlm proses mengumpul duit utk bawak mereka..sebenarnya rasa takut jugak bila baca ttg visa tapi alhamdulillah Allah temukan saya dgn komen tuan...boleh tak saya nak tanya beberapa soalan mengenai visa..ni email saya ahmadrhudua@gmail.com tk ye..semoga Allah permudahkan urusan dunia akhirat Tuan dan keluarga tuan

        Delete
      19. Assalamualaikum. Saya berminat nak buat sendiri.Apa tip2 atau prosedur yang perlu sya lakukan?emailkan sy angahafina@yahoo.com

        Delete
    7. As salam mohon share pengalaman Tuan Haji membuat umrahnsecara persendirian, tlg sertakan email Tuan Haji utk

      ReplyDelete
    8. Assalam Tuan Mahmud Hassan, saya juga ingin mohon tuan share pengalaman n nasihat Tuan.

      Ini email saya: norhaslin_mz@yahoo.com

      terima kasih.

      ReplyDelete
    9. Assalamualaikum wbt Tuan Hj Mahmud Hassan, saya juga nak tahu lebih lanjut melakukan umrah sendiri. Ini email saya : atajuddinharun@gmail.com

      Terima kasih

      ReplyDelete
    10. Assalamualaikum Tuan, boleh kongsikan pengalaman pergi umrah bersendirian. Sya merancang untuk naik pesawat Air Asia X ke sana...
      ini emel saya: lutfie01@gmail.com

      ReplyDelete
    11. Tuan Mahmud Hassan, mohon kongsikan bersama saya juga. Email saya di aza_msia@yahoo.com. Semoga Allah swt membalas jasa baik tuan. In sya Allah. Terima kasih.

      ReplyDelete
    12. Assalamualaikum Tuan, boleh kongsikan pengalaman pergi umrah bersendirian. Saya merancang untuk naik pesawat Air Asia X ke sana.yang mustahak tu mana agency yg bagi beli visa...email saya..dzilman@gmail.com

      ReplyDelete
    13. tuan mahmud, mohon input : yusofsaad@gmail.com

      ReplyDelete
    14. Salam tuan mahmud. Mohon share. ifa_ann@yahoo.com

      ReplyDelete
    15. assalamualikum..saya menghadapi masalah utk mendapatkan visa..suami sememangnya tinggal di makkah.
      saya ingin hanya mendapatkan visa utk baik semantara ke makkah...mohon sangat bantuan.memandangkan ibu mertua sedang sakit di sana..
      sila emal saya di dianreeda@gmail.com

      ReplyDelete
    16. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    17. salam tuan Mahmud Hassan...sy berminat cara umrah Tuan... emailzainuddin@gmail.com

      ReplyDelete
    18. salam tuan Mahmud Hassan...sy berminat cara umrah Tuan... emailzainuddin@gmail.com

      ReplyDelete
    19. Salam tuan hj mahmud boleh emel kpd saya tok330@gmail.com

      ReplyDelete
    20. Salam tuan hj mahmud boleh emel kpd saya tok330@gmail.com

      ReplyDelete
    21. Salam tuan hj mahmud boleh emel kpd saya tok330@gmail.com

      ReplyDelete
    22. Salam tuan hj mahmud boleh emel kpd saya tok330@gmail.com

      ReplyDelete
    23. salam tuan mahmud...ni ni tel saya.....0139266601...saya nak pergi tahun depan

      ReplyDelete
    24. Assalam tuan, tlg email kepada fazilah1912@gmail.com terima kasih

      ReplyDelete
    25. Assalamualaikum tuan mahmud hassan..mohon email ke saya amy.abram@gmail.com ..saya igin sekali medapat info umrah sendiri dari tuan

      ReplyDelete
    26. Assalamualaikum tuan mahmud hassan..mohon email kepada saya nasyraa@yahoo.com..saya igin sekali medapat info umrah sendiri dari tuan

      ReplyDelete
    27. Salam tuan....mohon email pada saya.. hasliza7818@yahoo.com

      ReplyDelete
    28. Salam tuan....mohon email pada saya.. hasliza7818@yahoo.com

      ReplyDelete
    29. Assalaimualaikum.
      Mohon laluan pada tuan rumah.
      Saya terpanggil untuk ikut komen bila bagitu ramai org mengharapkan tuan Mohamad Hassan memberikan pengalamannya menunaikan umrah persendirian. Persoalannya kenapa beliau tak pernah jawab? Adakah beliau terus jawab ke email org bertanya atau beliau tidak lagi buka entri ini.
      Saya salah seorang dari 9 sekeluarga yg beli tiket AA masa promo dulu dan kini telah selasai tunaikan umrah dari 11jan14 hingga 23jan14. Alhamdulillah semua selamat walaupun ada yg berumur melebihi 75T.
      Kepada yg telah beli tiket dan belum pergi lagi, kunjungi web umrahsertaziarah.blogspot.com untuk info ini.
      Terimakasih untuk semua dan tuan punya blog.

      ReplyDelete
    30. Salam,
      Dimanakah Tuan haji Mahmud Hassan?
      Tolong email/sms saya.
      Shahril saad
      rillz04@yahoo.com
      013-6232769

      ReplyDelete
      Replies
      1. Assalaimualaikum.
        Kepada En Shahril, mungkin Tn Haji Mhmud Hassan telah tidakwujud lagi/telah tiada lagi di alam siber.
        Cadangansaya kepada en Shahril, usah di cari lagi.
        Jika encik dan mana-mana pembaca yang berhasrat nak menunaikan umrah persendirian, saya sangat-sangat bersetuju kerana melakukan umrah cara persendirian sangat menuntut kepada pengetahuan dan sekarang banyak ilmu itu boleh didapati dari travelog umrah persendirian atau back packer. Cuma satu syarat utama, fizikal masih sihat/kuat, jika ada yg kurang sihat hendaklah ada pembantu dari keluarga/sahabat rapat. kalau org tua yg ikut pakej TA pun tak di uruskan semuanya kecuali berbayar tambahan.
        Berbalik kepada umrah persendirian, saya cadangkan seperti ini:
        1. Pilih tarikh yang sesuai berdasarkan masa free kita, mengikut cuaca Mekah dan Madinah dan kemungkinan kesesakan di Mekah. Cuaca sejuk dari nov sampai march di fikirkan lebih sesuai dari musim panas mei - jun.
        2. Pilih penerbangan terbaik/kos patut pada masa itu dan jika boleh penerbangan terus terutama yg bawa anak kecil atau orang tua. penebangan AA salahsatu penerbangan terus selain dari yg telah sedia ada. Jika beli tiket sendiri, pastikan bukan pada bulan haji (AA tidak jual tiket lagi dari ogos 14 -nov 14). Maaf saya bukan nak promo AA tapi atas dasar pengalaman menggunakan AA pada 11 jan - 23 jan 14 yang lepas. Ps: AA tiket pergi/balik bagi dec14-jan15 pada kadar RM1729.
        3. Pergi dalam kumpulan yg sederhana besar iaitu bawah 20 org, senang urus oleh ketua kumpulan. elok klu sekitar 10 org senang nak ambil tranport GMC atau coaster. Hotel senang dapat floor yang sama jika 1 bilik lelaki dan satu perempuan. Jika kumpulan 40 orgpun bagus juga, boleh ambil bas. hotel tak masalah cuma klu boleh jangan ada yg kepala angin saja.

        Kapada mana-mana org yg di jemput menziarahi rumah Allah terutama yg masih muda, bawalah ibu bersama walaupun ibu terpaksa di sorong di atas wheel chair. Allah akan permudahkan urusannya.

        Jika pembaca sekelian telah di jemput, apa cara sekalipun anda melakukan perjalanan anda akan di permudahkan oleh Allah. Percayalah dan jangan takut dengan khabar kurang gembira sperti mesti ikut pakej, khabar teksi pak arab dsb. Itu seua tak benar. Cuma ikhlaskan niat.
        Terima kasih kalau sudi membaca.

        Delete
    31. lebih senang cari muasasah di sana... mereka yg uruskan semua benda... kebanyakan mereka masih belajar @ menetap di sana di mana mereka ini partime dgn agensi umrah... agensi pn mereka yang uruskan....

      ReplyDelete
      Replies
      1. Maaf tuan Safuan,setahu ana muassasah tu syarikat travel agent di sana yang di berikan lesen untuk urus semua jemaah umrah dan bukannya pelajar. Muassalah tu macam travel agen di negara kita. Walaupun kita melakukan umrah persendirian pun kita juga ada ambil mussasah untuk permohonan visa. Barayaran semasa urusan visa tu adalah sebahagian untuk muassasah. Visa umrah sebenarnya free.
        Yang student tu mungkin sebagai mutawif kut

        Delete
    32. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    33. Salam bakal-bakal tetamu Allah.

      Kini anda bolih menabung sebulan sebanyak RM250 dan dapat pergi harga ikut package swasta dalam masa 5 tahun.

      Kini tak perlu lagi tunggu giliran lama-lama untuk mengerjakan Haji.

      Hubungi saya untuk keterangan lanjut.

      Saaidon 017-330 3304 atau saaidon@gmail.com

      ReplyDelete
    34. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    35. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    36. salam. saya mohd nasir ingin berkongsi dan membantu sudara sesama Islam yang ingin mengerjakan umrah secara backpacking. saya adalah bekas pelajr universiti Islam Madinah thn 1985 dan sekarang berumur dlm 50an.
      Saya mula pergi umrah secara persendirian sejak thn 1994, dah 20 tahun. insha ALLAH, pada 27.5 hingga 9.6 saya akan mengerjakan umrah bersama dengan 30 orang jamaah dengan menaiki qatar airways. alhamdulillah, visa telah pun dapat kerana saya buat urusan visa pada 26.4 lagi. Tahun lepas saya dan 22 orang jamaah berumrah sambil ziarah Istanbul pada cuti bulan Jun , kos dlm 6000rm.
      Saya hanya ke Makkah sekali atau 2 kali setahun kerana saya hanya dapt pergi apabila student cuti, saya lecturer di salh sebuah IPT.
      Kalau kebetulan saudara2 nak ikut saya boleh lah tapi kalu tidak secara kebetulan saya nak tolong saudara2 yang ingin pergi secara persendirian tetapi wanita yang berumur 45 tahun ke bawah tak boleh pergi tanpa mahram, begitu juga anak lelaki yg kurang 18 tahun mesti pergi dengan penjagnya.
      Saya rasa cukup setakat inilah shj. kalu nak tahu lebih lanjut e mail saya: naasiha@yahoo.com . jngan e mail saya di gmail kerana saya jarang buka gmail. Namun begitu hnya kalau ada kelapangan baru saya dpt jwab. sekian wassalaam

      ReplyDelete
      Replies
      1. Nak tanya sikit kepada saudara Admin, kenapa komen saudara mdnasiridris kena delete. 2 lagi kena delete, adakah saudara mdnasiridris ini iklan umrah atau mengajak umrah kerana Allah.

        TQ

        Delete
      2. Kunjungi ke blog ini mengetahui cerita umrah persendirian yang telah di lakukan oleh jemaah yg sanggup berkonsi pengalaman dan juga bagi mendapatkan TA yg boleh membuat visa umrah bagi bakal jemaah persendirian.

        1. http://bicarathtl.forumms.net/t2352p120-umrah-persendirian-part-2#27225
        2. http://umrahsertaziarah.blogspot.com/2014/07/terkini-agensi-pengelola-umrah.html

        Delete
    37. salam..
      sy cadang gini...
      gi dulu ngan TA dahulu... cari pengalaman dan maklumat...
      pahtu, baru gi sendiri...

      ReplyDelete
      Replies
      1. Salam Saudara MOHAMAD dan pembaca sekelian

        Salam Ramadham.

        Untuk umrah back packer atau umrah persendirian boleh buat walaupun kali pertama menunaikan umrah. Saya pun melakukan pada pertama kali umrah dan belanjasetengah dari mengikuti TA.

        Cuba kita lihat satu keluarga kali pertama ke Mekah dengan cara persendirian, kunjungi http://bicarathtl.forumms.net/t2352p100-umrah-persendirian-part-2
        Saudara Andhy telah membawa kedua org tuanya dan tiga adik.

        Cara menunaikan umrah persendirian memerlukan lebih study sikit termasuk lokasi hotel dll.

        TQ

        Delete
    38. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    39. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    40. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    41. Mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

      UMRAH PERSENDIRIAN
      Ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej di samping faktor kepuasan

      Wujudnya group telegram atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload terdahulu telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua bulan dua group telah di perlukan di mana setiap group telegram boleh menerima 200 member. Kini group ke 3 pula di mulakan
      Pertemuan Ahli UP yang sedia telah mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, tetapi telah mewujudkan PRM yang ada kini.
      Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
      Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” group ke 3 tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya.

      Jika anda pembaca berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat :
      1. beragama Islam
      2. berumur 18 tahun ke atas dan
      3. berminat menyertai

      di kehendaki memohon kepada email menyatakan hajat itu dan menyertakan no telegram kepada email : umrahsenang@gmail.com
      Ada yang bertanya, kenapa tidak di letakkan no telegram moderator;
      Jawapnya no pengguna telegram adalah hidden dan sesiapa yg berminat hendak berusaha sedikit.

      Sekian terima kasih

      ReplyDelete
      Replies
      1. Salam sekali lagi.

        mana2 yg hendak bincang pasal umrah cara persendirian atas platform telegram, sila join melalui link ini

        https://telegram.me/joinchat/A_Bh-zvu29udRrWkLz23uA

        Terima kasih

        Delete
    42. Saya menunaikan umrah bersama agensi.Saya ingin menunaikan umrah secara bersendirian pula. Bagaimanakah cara atau prosedur yang perlu saya lakukan untuk melakukan umrah secara persendirian?.

      Mohon Encik Mahmud atau sesiapa share.

      ReplyDelete
    43. Assalamua'laikum bagi mana cara nk g sendiri 01110524512

      ReplyDelete

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik image dibawah untuk terus ke whatapps

    nota umrah

    Selamatkan Gaza

    Tabung Palestin HALUAN
    (Maybank Berhad) 5-644-902-085-28

    Mari sama-sama kita menabung untuk SAHAM AKHIRAT,

    TAKBIR ... ALLAHUAKHBAR!!!!

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU
    Sebuah panduan bagi jemaah yang pertama kali hendak menunaikan umrah.

    Popular Posts

    Labels

    agensi (12) artikel (33) haji (1) makanan (3) tips (10) umrah (12) ziarah (13)