Blog ini memcangkupi segala aspek umrah... insyallah

  • Breaking News

    Monday, August 9, 2010

    Blackberry dan Kerajaan Saudi

    KEKELIRUAN ANTARA PENGHARAMAN BLACKBERRY DAN KERAJAAN SAUDI



    Sabtu, 7 Ogos 2010 00:01
    Mecca time, 21:01

    Sekatan ke atas BlackberryPengguna Blackberry di Arab Saudi dilaporkan masih boleh menggunakan sms dan perkhidmatan email walaupun ancaman kerajaan untuk menyekat itu berturut-turut atas akses data.

    Sebenarnya, pengguna hanya mengalami gangguan sementara pada Jumaat pagi, tetapi akses tersebut telah dikembalikan empat jam kemudian.

    Laporan media yang belum disahkan mengatakan sekatan tersebut akan bermula pada tengah malam. Pihak STC dan Mobily memaklumkan pihak berita agensi AFP bahawa pihak mereka belum lagi mengeluarkan kenyataan rasmi terhadap sekatan tersebut termasuk juga tarikh bila sekatan akan dilaksanakan.

    Arab Saudi adalah salah satu daripada sejumlah negara yang memaklumkan akan kebimbangan ancaman keselamatan oleh peranti Blackberry kerana maklumat yang dihantar melalui peranti ini tidak dapat dipantau oleh pemerintah.

    Awal minggu ini, Suruhajaya Komunikasi telah memerintahkan tiga pembekal telefon bimbit kerajaan untuk menyekat perkhidmatan Blackberry dari Jumaat atau menghadapi denda $ 1.3 juta.


    Mencari PenyelesaianPara pengilang Blackberry dan kerajaan Saudi telahpun bertemu untuk membincangkan bagaimana pertikaian ini dapat diselesaikan.

    "Kami sedang mencari penyelesaian teknikal dengan RIM [Research In Motion] Server untuk lebih tepat lagi," menurut sumber yang mengetahui mengeani rundingan ini kepada agensi berita Reuters.

    Sumber tersebut mengatakan terdapat dua pilihan untuk penyelesaian setakat ini iaitu meletakkan server di Arab Saudi atau mengenakan suatu software patch yang membenarkan kerajaan untuk mengakses data dalam kes yang mempunyai kesan terhadap keselamatan negara.

    Fokus: Di balik larangan Blackberry

    Kesatuan Emiriah Arab juga pada hari Ahad mengumumkan rancangan untuk menyekat perkhidmatan email Blackberry, web browsing dan sms pada bulan Oktober jika RIM tidak sesuai dengan "undang-undang tempatan."

    India, Lubnan, Algeria dan Indonesia telah menyuarakan masalah keselamatan negara yang sama iaitu tentang kurangnya akses kepada data Blackberry.

    Maklumat Blackberry, seperti email dan mesej teks, disimpan di dalam bentuk Terenkripsi pada pelayan di Kanada, di mana pengeluar RIM diasaskan.

    Philip Victor, seorang penasihat keselamatan data, berkata kepada Al-Jazeera bahawa RIM dan kerajaan luar negara yang bersangkutan harus mencari jalan bagaimana untuk menyeimbangkan semula antara privasi dan aksesibilitas.

    "Bagaimana kita memastikan musuh tidak menggunakannya untuk tujuan yang boleh merugikan negara?", katanya. Oleh kerana pihak berkuasa di US boleh mendapat kebenaran dari pihak mahkamah untuk meninjau maklumat pengguna Blackberry, maka UAE juga memohon perkara yang sama.

    Peter Van Loan, menteri perdagangan Kanada, berkata kepada wartawan bahawa para pegawai negaranya bekerja dengan kerajaan luar negara untuk mencari penyelesaian. Pada masa yang sama, Hillary Clinton, Setiausaha AS negara, berkata Amerika akan mengadakan perbincangan dengan UAE dan negara-negara lain mengenai masalah ini .


    Kejatuhan Harga SahamGabungan UAE dan Arab Saudi mampu membuat sekitar 1,2 juta dari lebih dari 41.000.000 jumlah pelanggan RIM. Namun beberapa penganalisis mengatakan kebimbangan RIM kepada kesan reputasi syarikat untuk memberikan privasi ini.

    "Syarikat ini harus membuat pendirian ... mereka telah membina kepercayaan terhadap keselamatan," kata Nick Agostino, seorang penganalisis di Penyelidikan Capital Corp, MACKIE, kepada agensi berita Reuters.

    Tetapi saham dalam syarikat turun lagi pada hari Khamis sebanyak $ 1.2, atau 2.2 peratus, ke $ 52,2, di Nasdaq Stock Market.

    Tahun ini nilai saham RIM telah turun 23 peratus dan jumlah negara yang prihatin tentang akses kepada data Blackberry sebaliknya semakin bertambah. Larangan ini boleh mempengaruhi kekuatan bilangan pelanggan Blackberry.

    Dengan perkembangan teknologi setiap masa, beberapa penganalisis mengatakan, adalah sukar bagi sesebuah kerajaan untuk mengawalselia maklumat yang diakses oleh setiap warga negara mereka.

    "Untuk mempertahankan jenis kawalan yang mereka cari, saya jangka permintaan mereka adalah tidak realistik dalam jangka panjang ," kata Kevin Restivo, seorang penganalisis perkhidmatan telefon senior pada penyelidikan teknologi IDC, Reuters.

    "Mereka benar-benar cuba untuk menempatkan jin kembali dalam botol di sini".

    Petikan AlJazeraa

    Komen Penulis Blog:

    Saya kira RIM tergugat dengan ugutan dari beberapa negara ini kerana bukan hanya mereka akan kerugian dari segi perniagaan malahan juga rancangan mereka berbelas tahun lepas untuk menyelinap masuk ke dalam kain negara-negara ini akan gagal. Apapun, bila presiden US gunakan victor power nyer ... hak ikan bilis ni terpaksa akur akhirnya ... Itu kehendak mereka, kehendak Allah mereka belum tau lagi ... sama-samalah kita berdoa yang terbaik buat Islam.


    p/s: jika saudara tercari-cari agensi umrah dan tidak tahu nak pilih macam mana, hubungi saya di 0193291311.


    No comments:

    Post a Comment

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?

    MASIH BEKERJA DAN INGIN MEMBINA PART-TIME INCOME?
    klik image dibawah untuk terus ke whatapps

    nota umrah

    Selamatkan Gaza

    Tabung Palestin HALUAN
    (Maybank Berhad) 5-644-902-085-28

    Mari sama-sama kita menabung untuk SAHAM AKHIRAT,

    TAKBIR ... ALLAHUAKHBAR!!!!

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU

    Panduan Umrah Bagi Yang Masih KELIRU
    Sebuah panduan bagi jemaah yang pertama kali hendak menunaikan umrah.

    Popular Posts

    Labels

    agensi (12) artikel (33) haji (1) makanan (3) tips (10) umrah (12) ziarah (13)